ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ

Παιδί «θαύμα» από την Πρέβεζα: Είναι μόλις 11 χρονών και έχει αγιογραφήσει πάνω από 200 εικόνες

Christos Chatzis
Εκτ. Χρόνος Ανάγνωσης: 4λ. 31δ.

Ο μικρός αυτός καλλιτέχνης έχει μεράκι για την αγιογραφία.

Ο 11χρονος Θεοφάνης Χήτος από την Πρέβεζα έχει ασχοληθεί με την αγιογραφία τα τελευταία χρόνια, έχοντας ήδη δημιουργήσει περισσότερα από 200 έργα. Το ενδιαφέρον του για τη ζωγραφική ξεκίνησε μετά από μια επίσκεψή του στον ναό του Αγίου Σπυρίδωνα στην Κέρκυρα, όπως ανέφερε ο ίδιος σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ3.

Ο Θεοφάνης παραδέχεται ότι η αγιογραφία είναι μια απαιτητική και ακριβή τέχνη. Αυτή την περίοδο παρακολουθεί μαθήματα για να μάθει τους κανόνες της αγιογραφίας, ενώ ονειρεύεται να σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών και στο μέλλον να διδάξει και ο ίδιος ζωγραφική.

Τι είναι η Αγιογραφία

Αγιογραφία είναι η τέχνη της απεικόνισης ιερών προσώπων ή θρησκευτικών σκηνών· είναι η ζωγραφική παράσταση θρησκευτικών θεμάτων. Οι αγιογραφίες αντλούν τα θέματά τους από τη ζωή και κυρίως τα θαύματα των ανδρών και γυναικών που αγιοποιήθηκαν από την Εκκλησία. Η αγιογραφία είναι κεντρικής σημασίας στην Ορθόδοξη παράδοση και λιγότερο στις Δυτικές Χριστιανικές παραδόσεις όπως η Ρωμαιοκαθολική και Αγγλικανική.

Σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση, η αγιογραφική εικόνα δεν στοχεύει σε μια ρεαλιστική αναπαράσταση ενός προσώπου αλλά έχει πρωτίστως πνευματική σημειολογία αφού μέσω αυτής μπορεί να επιτευχθεί μια σχέση ζωής με τον Θεό και τους Αγίους Του. Η εικόνα δημιουργεί μια αίσθηση ζωντανής παρουσίας και φέρνει τον πιστό σε προσωπική σχέση και επαφή με την υπόσταση του εικονιζόμενου. Η αγιογραφία λοιπόν δε θεωρείται ως ένα απλό έργο τέχνης ή ένας θρησκευτικός πίνακας αλλά είναι ένα μέσο με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει στην αγιότητα.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η προσκύνηση της εικόνας «διαβαίνει» μέσω της ορατής εικόνας στο πρωτότυπο, δηλ. στο πραγματικά υπάρχον άγιο πρόσωπο το οποίο εικονίζεται.

Η εκκλησιαστική παράδοση αναφέρει ότι η πρώτη εικόνα, με την έννοια της αναπαραστάσεως, έγινε από τον ίδιο τον Χριστό και μάλιστα αχειροποίητη. Η ιστορία της εικόνας αυτής συνοπτικά έχει ως εξής: Ο Aύγαρος, βασιλιάς στην Έδεσσα της Μεσοποταμίας, υπέφερε από λέπρα. Έγραψε, λοιπόν στον Κύριο επιστολή, με την οποία τον παρακαλούσε να πάει στην Έδεσσα για να τον θεραπεύσει. Την επιστολή μετέφερε στην Παλαιστίνη ο υπηρέτης του Ανανίας. Αυτός προσπάθησε και να ζωγραφίσει τον Κύριο χωρίς όμως να το κατορθώσει. Ο Κύριος που αντιλήφθηκε την προσπάθεια του Ανανία, ζήτησε νερό για να νιφτεί και σκούπισε το πρόσωπό Του με ένα μανδήλιο. Η θεία μορφή του Κυρίου αποτυπώθηκε θαυματουργικά και το εν λόγω μανδήλιο είναι γνωστό ως το Άγιο Μανδήλιο. Ακόμη η παράδοση αναφέρει ως πρώτο αγιογράφο τον Ευαγγελιστή Λουκά. Ο Ευαγγελιστής πρώτος ζωγράφισε τρεις εικόνες (από κερί, μαστίχα και χρώμα) της Υπεραγίας Θεοτόκου φέρουσα στην αγκαλιά της τον Κύριο Ιησού Χριστό. Κατόπιν τις πρόσφερε στην ίδια θέλοντας να μάθει εάν είναι αρεστές σε αυτήν. Η Μητέρα του Κυρίου τις δέχτηκε με αγάπη και είπε: «Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος είη δι’ εμού μετ’ αυτών».

Από αυτές τις τρεις άγιες εικόνες, η μία βρίσκεται στην Πελοπόννησο στην Ιερά Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, η δεύτερη στη Ρωσία και η τρίτη εικόνα βρίσκεται στην Κύπρο στην Ιερά Μονή του Κύκκου. Επίσης κατά την παράδοση ο Ευαγγελιστής Λουκάς ζωγράφισε και τις εικόνες των Αγίων Αποστόλων.

Περισσότερες ειδήσεις σήμερα

«Συναγερμός» για νέο ιό: Μεταδίδεται από έντομα, προκαλεί βλάβη στον εγκέφαλο

Είναι η προσωποποίηση του χάους: Αυτά τα 3 ζώδια προκαλούν συνεχώς εντάσεις

Συγκινεί κάθε πιστό: Το επιβλητικό μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιο Όρος

TAGS:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ