«Μίκης Θεοδωράκης: Γάλλοι και Έλληνες ποιητές» είναι ο τίτλος της συναυλίας που παρουσιάζουν ο κορυφαίος βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης και ο πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), την Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022 στις 19.30, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου «Μίκης Θεοδωράκης».
Σε αυτή τη συναυλία το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ένα ξεχωριστό πρόγραμμα που περιλαμβάνει σπάνια τραγούδια που συνέθεσε ο Μίκης Θεοδωράκης στο Παρίσι το 1958 πάνω σε ποιήματα του Πωλ Ελυάρ, καθώς και μια σειρά μελοποιημένων ποιημάτων των Μανόλη Αναγνωστάκη, Μάνου Ελευθερίου, Κώστα Καρυωτάκη, Τάσου Λειβαδίτη και Γιώργου Σεφέρη από τον συνθέτη.
Το πρόγραμμα εμπλουτίζεται με μελοποιημένα γαλλικά ποιήματα από τους συνθέτες Εντγκάρ Βαρέζ, Ρεναλντό Αν και Κουρτ Βάιλ, καθώς και με μια πιανιστική μινατούρα του Ιάννη Ξενάκη.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’50, «μεθοριακή ζώνη» τής μετάβασης ανάμεσα στη «λόγια» και τη «λαϊκή» όψη της δημιουργικής διαδρομής του Μίκη Θεοδωράκη και ακριβώς στο χείλος της σύνθεσης και ηχογράφησης του θρυλικού «Επιταφίου», ο εγκατεστημένος στο Παρίσι συνθέτης μελοποιεί, κατόπιν πρότασης της σπουδαίας λυρικής μεσοφώνου Τζέιν Μπατορί, μια σειρά από ποιήματα του Πωλ Ελυάρ για φωνή και πιάνο.
Η καριέρα των νέων τραγουδιών ξεκίνησε πολλά υποσχόμενη, ώσπου τα κομμάτια απαγορεύτηκαν με παρέμβαση των κληρονόμων του ποιητή, για να ανασυρθούν ξανά, διστακτικά, μόλις τη δεκαετία του ’80.
Τα σπάνια αυτά κομμάτια, χαρακτηριστικά της εμπλοκής του νεαρού Μίκη Θεοδωράκη με τη γαλλική κουλτούρα και προφητικά τού μετέπειτα ύφους τής γραφής του, αποδίδει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ο βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης με τη συνοδεία του πιανίστα Γιώργου Κωνσταντίνου.
Τα έργα πλαισιώνονται από μεταγενέστερες μελοποιήσεις Ελλήνων ποιητών (Μανόλης Αναγνωστάκης, Μάνος Ελευθερίου, Κώστας Καρυωτάκης, Τάσος Λειβαδίτης, Γιώργος Σεφέρης) από τον ίδιο τον Θεοδωράκη καθώς και από μια γοητευτική επιλογή μελοποιήσεων Γάλλων ποιητών (Πωλ Βερλαίν, Μωρίς Μαγκρ) από τρεις ακόμη, πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους, συνθέτες, που πέρασαν μέρος από ή και ολόκληρη τη σταδιοδρομία τους στο κοσμοπολίτικο Παρίσι του πρώτου μισού του 20ού αιώνα: του Γάλλου Εντγκάρ Βαρέζ, του Βενεζουελανού Ρεναλντό Αν και του Γερμανού Κουρτ Βάιλ.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη δεξιοτεχνική πιανιστική μινιατούρα -φόρο τιμής στον Μωρίς Ραβέλ- «à r.» του Ιάννη Ξενάκη, επίσης «εμιγκρέ» στο Παρίσι, ο οποίος ήταν και προσωπικός φίλος του Μίκη Θεοδωράκη κατά τη δεκαετία του ’50.