ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ

Ένα βήμα πριν το Όσκαρ η «Φόνισσα»: Είναι η ελληνική υποψηφιότητα στην 97η απονομή

Christos Chatzis
Εκτ. Χρόνος Ανάγνωσης: 6λ. 21δ.

Φέτος η Ελλάδα έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει το Όσκαρ: Η ταινία «Φόνισσα» πρόκειται να είναι η ελληνική υποψηφιότητα στην απονομή του 2025.

Η ταινία που φέρει την υπογραφή της Εύας Νάθενα έκανε τεράστια επιτυχία και η ερμηνεία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη θα μείνει βαθιά χαραγμένη στη μνήμη μας.

Ο υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας, αναφέρει για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας:

«Συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης 10 Σεπτεμβρίου 2024 η Επιτροπή Επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας κατά τη διαγωνιστική διαδικασία των βραβείων Όσκαρ.

Στη διαδικασία συμμετείχαν 6 μέλη της επιτροπής και αφού διαπιστώθηκε η απαρτία τα μέλη ενέκριναν τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ, της ταινίας “Η Φόνισσα” της Εύας Νάθενα, κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία. Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου ακολούθησαν οι παραιτήσεις των κ.κ. Αν. Μίχου και Ν. Πλατύραχου, τους οποίους και ευχαριστούμε για τη συμμετοχή τους».

«Φόνισσα»: Mια έντονα συναισθηματικά φορτισμένη ταινία που ρίχνει φως σε ένα διαχρονικό παγκόσμιο ζήτημα

Η δραματική ταινία ελληνικής παραγωγής «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, ξεχωρίζει στο 29ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου ως μια συγκινητική ιστορία γυναικών που διαδραματίζεται πριν από 100 χρόνια, αλλά παραμένει επίκαιρη μέχρι σήμερα.

Η βραβευμένη ταινία –που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα κατά τη διαγωνιστική διαδικασία των βραβείων Όσκαρ– κάνει πρεμιέρα στην Αυστραλία -στο Σίδνεϊ και τη Μελβούρνη- στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, το οποίο διοργανώνουν οι Ελληνικές Κοινότητες της Νέας Νότιας Ουαλίας και της Μελβούρνης, αντίστοιχα.

Στο πρόγραμμα ταινιών στο Σίδνεϊ, η ταινία θα «ανοίξει» το Φεστιβάλ, το Σάββατο, 19 Οκτωβρίου στις 8.30μμ. στην καινούρια κινηματογραφική αίθουσα Palace Cinema Moore Park, ενώ μία ειδική εκδήλωση θα προηγηθεί της προβολής.

Την ίδια ημέρα, οι κάτοικοι της Μελβούρνης θα μπορούν να απολαύσουν την ταινία στο The Astor Theatre στις 7μμ.

Η ταινία -βασισμένη στο γνωστό ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη- διαδραματίζεται σ’ ένα νησί της Ελλάδας στις αρχές του 20ού αιώνα, όπου μια καταπιεστική πατριαρχική κοινωνία φέρνει τις γυναίκες στα όρια.

Η πρωταγωνίστρια, την οποία υποδύεται η ηθοποιός Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μετατρέπεται σε δολοφόνο στην προσπάθειά της να «απελευθερώσει» νεαρά κορίτσια από την κοινωνική τους μοίρα, διαπράττοντας γυναικοκτονία.

Η σκηνοθέτιδα της ταινίας, Εύα Νάθενα, εξήγησε ότι διάβασε για πρώτη φορά το βιβλίο του Παπαδιαμάντη όταν ήταν 16 ετών ως μέρος της σχολικής διδακτέας ύλης και ένιωσε μια περίεργη και αμήχανη συμπόνοια για την πρωταγωνίστρια.

Παραδέχθηκε ότι της φάνηκε παράξενο εκείνη την εποχή, αλλά το κατάλαβε καλύτερα όταν η μητέρα της της αποκάλυψε ότι είχε δεχτεί αρνητικά σχόλια επειδή είχε γεννήσει δύο κορίτσια.

Η κα Νάθενα δήλωσε ότι βίωσε το φαινόμενο του διαγενεακού τραύματος όταν άκουσε την ιστορία της δικής της μητέρας.

«Ένιωσα ότι δεν ταυτίζεται κανείς με τις πράξεις της ηρωίδας του Παπαδιαμάντη, αλλά με το τραύμα της, που ήταν αρκετά παρόμοιο με αυτό της μητέρας μου», δήλωσε στον «Νέο Κόσμο».

Η ίδια τόνισε ότι το φαινόμενο που αναλύει το βιβλίο καθώς και η ταινία, συνέβη στην Ελλάδα, όπου καθοριστικό ρόλο έπαιζε η οικονομική πίεση που επέβαλε στους φτωχούς γονείς ο παλιός νόμος περί προίκας.

Είπε ότι το 1836 εστάλη μία επιστολή από το Δήμο Σκοπέλου (γειτονικό νησί της Σκιάθου, γενέτειρα του Παπαδιαμάντη) προς την κυβέρνηση ζητώντας να καταργηθεί ο νόμος αυτός για να σταματήσουν έτσι οι ανεξήγητες δολοφονίες δευτερότοκων και τριτότοκων κοριτσιών, οι γονείς των οποίων αδυνατούσαν να τους δώσουν προίκα λόγω φτώχειας.

«Η επιστολή αυτή αποκαλύπτει ότι οι δολοφονίες αυτές συνέβαιναν σε μέρη της Ελλάδας όπου ο νόμος αυτός δεν ήταν επίσημος και όπου δεν μπορούσε να γίνει δίωξη κατά των δολοφόνων, παρότι οι Αρχές ήταν ενήμερες».

Ο Παπαδιαμάντης επέκρινε αυτόν το νόμο στο βιβλίο του, που κυκλοφόρησε περίπου 60 χρόνια αργότερα, το 1900, ενώ ο νόμος παρέμεινε σε ισχύ μέχρι το 1983.

«Ο Παπαδιαμάντης επισημαίνει μέσω της πρωταγωνίστριας, ότι η κοινωνία δημιούργησε αυτόν τον νόμο και γι’ αυτό χαρακτηρίζει το μυθιστόρημά του ως ‘κοινωνικό μυθιστόρημα’», δήλωσε η σκηνοθέτιδα.

Στην πορεία, η Νάθενα ανέπτυξε μια βαθύτερη κατανόηση της «Φόνισσας» του Παπαδιαμάντη, και το 2009 ξεκίνησε να διαβάζει και να καταγράφει ό,τι μπορούσε να μάθει για το βιβλίο, με απώτερο στόχο την διασκευή αυτής της ιστορίας σε ταινία.

Το 2021, έπειτα από μια δεκαετία περίπου, κατάφεραν να ξεκινήσουν τα γυρίσματα.

«Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε αυτό το έργο χωρίς κατεύθυνση και χωρίς να είμαστε βέβαιοι ότι θα γίνει. Ήταν απλώς μια σκέψη για αυτή τη συνεργασία που φαινόταν να αφορά περισσότερους ανθρώπους από εμάς. Ένιωσα ότι θα ήταν ένας καλός στόχος, ένα ωραίο όνειρο», δήλωσε η ίδια.

Περισσότερες ειδήσεις σήμερα

Το φτιάχνεις εύκολα, μοσχοβολάει, καθαρίζει τα πάντα: To απόλυτο DIY καθαριστικό για το σπίτι

Είναι η προσωποποίηση του χάους: Αυτά τα 3 ζώδια προκαλούν συνεχώς εντάσεις

Συγκινεί κάθε πιστό: Το επιβλητικό μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιο Όρος

TAGS:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ