Θανάσης Βέγγος: Ο καλός μας άνθρωπος με τα 10 επαγγέλματα

Ο καλός μας άνθρωπος Θανάσης Βέγγος που όλο έτρεχε να προλάβει τις δουλειές. Τον γνωρίσαμε ως φωτογράφο στις ταινίες του
θανάσης-βέγγος-ο-καλός-μας-άνθρωπος-με-60913

Ο καλός μας άνθρωπος Θανάσης Βέγγος που όλο έτρεχε να προλάβει τις δουλειές. Τον γνωρίσαμε ως φωτογράφο στις ταινίες του, τον αγαπήσαμε ως μυστικό πράκτορα

Ένας σπουδαίος ηθοποιός και ένας σπουδαίος άνθρωπος. Αυτός ήταν ο Θανάσης Βέγγος, ο καλός μας άνθρωπος, που από φροντιστής των κινηματογραφικών πλατό της εποχής, βρέθηκε κορυφαίος και πρωταγωνιστής των δεκαετιών 60-70. Σταθμός στη ζωή του η Μακρόνησος, όπου κατά την περίοδο της εξορίας του, συνδέθηκε με τον σκηνοθέτη Κούνδουρο αλλά και με σπουδαίους ηθοποιούς της εποχής.

Νέος της βιοπάλης και ο ίδιος, από μικρό παιδί έκανε διάφορες δουλειές και είναι βέβαιο πως το γεγονός αυτό, τον βοήθησε πολύ να ενσαρκώσει με μεγάλη επιτυχία, τους ρόλους των «επαγγελματιών» που υποδύεται στις ταινίες του.

Η λίστα με τα επαγγέλματα που έχει κάνει ο Θανάσης Βέγγος στις ταινίες του είναι πάρα πολύ μεγάλη, προσπάθησα να διαλέξω τα 10 πιο χαρακτηριστικά.

Πλανόδιος μικροπωλητής ο Βέγγος

Από την ταινία Πάρε Κόσμε, η πιο χαρακτηριστική ίσως του «καλού ανθρώπου», του χαρακτήρα που ταυτίστηκε ο Θανάσης Βέγγος σχεδόν σε όλες τις ταινίες του. Ο Αγαθοκλής, είναι ένας άνθρωπος της βιοπάλης, που από το πρωί μέχρι το βράδυ γυρίζει με μια τεράστια τσάντα στους ώμους και πουλάει από οδοντόκρεμες μέχρι μίξερ και πλαστικά πιάτα. Πάντα φιλεύσπλαχνος και φιλόπονος, αν και άνθρωπος της βιοπάλης και του μεροκάματου, μοιράζει μεγάλο μερίδιο από τα κέρδη του σε διάφορες «αγαθοεργίες» εξ ου και το «Αγαθοκλής». Προσπαθώντας να κάνει το καλό και να βοηθήσει τους συνανθρώπους του, τις περισσότερες φορές βρίσκει τον μπελά του, επιβεβαιώνοντας το ρητό «ο καλός καλό δεν βλέπει».

Εκπαιδευτής σε σχολή οδηγών

Το πόσο δύσκολο είναι για τις γυναίκες να μάθουν οδήγηση, το διαπιστώνουμε από την ταινία «Σχολή για σοφερίνες». Εκπαιδευτής οδηγών ο Θανάσης, μάταια προσπαθεί να μάθει τα μυστικά των τεσσάρων τροχών στο ασθενές φύλλο. Μπορεί κάποιες σκηνές να φαντάζουν υπερβολικές και προκαλούν γέλιο μέχρι δακρύων, είμαι σίγουρος όμως, πως πολλά παρόμοια περιστατικά συμβαίνουν και στις μέρες μας και αν ήταν να γραφτεί sequel για τη συγκεκριμένη ταινία, οι εμπειρίες των ανθρώπων που κάνουν αυτό το επάγγελμα, άνετα θα γέμιζαν 2-3 σενάρια ακόμα.

Καφετζής – Δικαστής

Από την ταινία «Τρελός και πάσης Ελλάδος», ο καλός μας άνθρωπος είναι καφετζής, αλλά το μεγάλο του όνειρο ήταν να γίνει δικαστής. Συχνά πυκνά μετατρέπει το καφενείο του σε αίθουσα δικαστηρίου παριστάνοντας το δικαστή, προσπαθώντας να επιλύσει τις διαφορές και τις λογομαχίες και διαφορές που προκύπτουν μεταξύ των θαμώνων. Ερημοσπίτης δεν ήταν, αλλά πολυτεχνίτης ήταν σίγουρα ο Θανάσης Βέγγος και στις ταινίες του και στην πραγματική του ζωή.

Μασέρ

Στην ταινία το «Μεγάλο κανόνι» Ο Θανάσης Απαλοχέρης είναι μασέρ που προσπαθεί με το μεροκάματο του να σπουδάσει τον μονάκριβο του γιο στη Γερμανία. Από τις επικότερες και πιο σουρεαλιστικές σκηνές στην καριέρα του Θανάση Βέγγου, το μασάζ στον Χίτλερ και το ψήσιμο του μετά σε φούρνο του Νταχάου!

Σερβιτόρος σε ταβέρνα

Ένα επάγγελμα που δεν έχει κάνει μόνο σε μία ταινία ο Βέγγος, η πιο χαρακτηριστική όμως είναι στο «Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης». Πάντα με μία δόση υπερβολής αλλά χωρίς να απέχει μακριά από την πραγματικότητα, ο Βέγγος μας δείχνει πόσο δύσκολο είναι να κρατήσει την ψυχραιμία του, να κάνει υπομονή και να είναι ευγενικός ένας σερβιτόρος με λογής λογής πελάτες, που ο καθένας έχει τις παραξενιές του.

 Φωτογράφος 

Το επάγγελμα του φωτογράφου μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί και τέχνη, αφού εκτός του ότι απαιτεί πολύ εξειδικευμένες γνώσεις, χρειάζεται φαντασία και δημιουργικότητα. Στοιχεία που συνδυάζει περίφημα ο Θανάσης Βέγγος στην ταινία «πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης» και μας δείχνει πως τραβάμε μια σωστή φωτογραφία, είτε είναι καρτ ποστάλ, είτε οικογενειακή, είτε «καλλιτεχνική»!

https://youtu.be/bYP9x3tCNdI

Φαρμακοποιός

Μπορεί οι σκηνές που εξελίσσονται στο διανυκτερεύον φαρμακείο στο οποίο είναι υπάλληλος ο Βέγγος να είναι άκρως κωμικές και σπαρταριστές, λίγοι όμως μπορούν να αντιληφθούν για ακόμα μια φορά, ότι αποτελούν μια σάτιρα στις συνταγογραφήσεις των φαρμάκων, που πολλές φορές στην πραγματικότητα δημιουργούσαν ανεπιθύμητες παρενέργειες…

Ο Θανάσης Βέγγος  μυστικός πράκτορας

Από τα πιο extreme επαγγέλματα που θα μπορούσε να ακολουθήσει κάποιος τη δεκαετία του 60’. Εμπνευσμένος από τις ταινίες του James Bond και των ιδιωτικών ντετέκτιβ, ο ΘΟΥ-ΒΟΥ σπουδάζει σε σχολή πρακτόρων, παίρνει με «ΑΡΙΣΤΑ» το πτυχίο του και στη συνέχεια αναλαμβάνει με μεγάλη επιτυχία τις πρώτες τους αποστολές. Το συγκεκριμένο επάγγελμα προϋποθέτει πολλές ικανότητες, μεταμφιέσεις, πολεμικές τέχνες, χειρισμό όπλων και μηχανημάτων, οδήγηση παντός τύπου οχημάτων και ειδικό εξοπλισμό.

Μπαρμπέρης

Ακόμα ένα επάγγελμα το οποίο μπορεί να θεωρηθεί τέχνη και ο Θανάσης Βέγγος είχε ιδιαίτερη προτίμηση. Πιο χαρακτηριστικοί οι ρόλοι του σε 2 ταινίες. Η πρώτη είναι το «είναι ένας τρελός τρελός Βέγγος» που υποδύεται έναν μπαρμπέρη που ψάχνει τον πατέρα του τον οποίο έχει χάσει στην κατοχή και το μαγαζί του είναι τόσο στενό, που πρέπει να κάνει τον κύκλο κάθε φορά, όταν θέλει να ξυρίσει το άλλο μάγουλο του εκάστοτε πελάτη. Η δεύτερη και η πιο χαρακτηριστική, είναι στο «ένα ασύλληπτο κορόιδο» όπου και υποδύεται έναν μπαρμπέρη με παράδοση γενεών και ακούει στο όνομα «Κωνσταντινογεωργακοπουλογιαννόπουλος»!

https://youtu.be/b7Qdu3go2Co

Ο θυρωρός Θανάσης Βέγγος

Μια ταινία ένα επάγγελμα. Θυρωρός! Ήταν της μόδας τότε, τη δεκαετία του 60’, όταν ανεγέρθηκαν οι πρώτες πολυκατοικίες στην Αθήνα, να έχουν θυρωρό, ο οποίος δεν ήλεγχε απλά το ποιος έμπαινε και ποιος έβγαινε, ούτε παρείχε απλώς πληροφορίες για τους ένοικους, αλλά ουσιαστικά ήταν ο άνθρωπος για «όλες τις δουλειές». Ρεσιτάλ ερμηνείας από το Θανάση Βέγγο, που εκτός από τα πολυπληθή του καθήκοντα, πρέπει να παντρέψει και τις 7 αδελφές του, μαζί και την γεροντοκόρη θεία του (που είχε βγει και Μις Καλαμάτα!).

Κανείς δεν θα ξεχάσει τον καλό μας άνθρωπο. Το ελληνικό θέατρο του χρωστά πολλά. Όχι μόνο σε επίπεδο υποκριτικής, αλλά κυρίως γιατί υπηρέτησε και ποίησε ήθος μέχρι το τέλος.

  • ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ