Ελληνικά Levi’s: Η επιτυχία και το άδοξο τέλος της εταιρίας από την Καλαμάτα που έφτιαχνε το διασημότερο παντελόνι στον κόσμο

Τα ελληνικά Levi's που κατασκευάζονταν στην Καλαμάτα ήταν υψηλής ποιότητας και ανταγωνίζονταν επάξια τα αυθεντικά αμερικανικά Levi's.
ελληνικά-levis-η-επιτυχία-και-το-άδοξο-τέ-198692

Η εν λόγω εταιρεία ήταν η Διεθνής Βιομηχανία Ενδυμάτων ΑΕ, με έδρα την Καλαμάτα. Ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1970 και απέκτησε την άδεια παραγωγής τζιν Levi’s για την ελληνική αγορά, καθώς και για ορισμένες αγορές του εξωτερικού.

Ελληνικά Levi’s: Η επιτυχία και το άδοξο τέλος της εταιρίας από την Καλαμάτα

Η εταιρεία γνώρισε μεγάλη επιτυχία τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, παράγοντας εκατομμύρια παντελόνια τζιν ετησίως, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού μοντέλου 501. Τα ελληνικά Levi’s που κατασκευάζονταν στην Καλαμάτα ήταν γνωστό ότι ήταν υψηλής ποιότητας και ανταγωνίζονταν επάξια τα αυθεντικά αμερικανικά Levi’s.

Το προϊόν κατασκευαζόταν από την πάλαι ποτέ μεγαλύτερη βιομηχανία ενδυμάτων της χώρας, τη Διεθνή Βιομηχανία Ενδυμάτων ΑΕ, που είχε τα κεντρικά της στην Καλαμάτα. Συγκεκριμένα στην οδό Τσαμαδού στο λιμάνι της πόλης, εκεί όπου από το 1970 έως το 1997 ράφτηκαν εκατομμύρια ελληνικά ρούχα. Στην περίοδο ακμής της η βιομηχανία έφτασε να απασχολεί 480 εργαζόμενους σε Καλαμάτα και Αθήνα, ενώ η δυνατότητα παραγωγής της ξεπερνούσε τα 1,5 εκατ. παντελόνια τζιν ετησίως.

Για ένα διάστημα η εταιρεία έβγαλε και τη ναυαρχίδα της σειράς Levi’s, το θρυλικό 501 με τα κουμπιά, το οποίο δεν είχε τίποτε να ζηλέψει από το «original», το made in USA. Μάλιστα το πρώτο κουμπί εσωτερικά είχε χτυπημένο το «GR». Το εγχείρημα πάντως δεν είχε την προσδοκώμενη απήχηση. Οι Έλληνες καταναλωτές είχαν μπει κι… επίσημα σε καθεστώς ξενομανίας και οι περισσότεροι αναζητούσαν την ετικέτα «USA» για να αγοράσουν το προϊόν.

Η εταιρία είχε ιδρυθεί από τον Μεσσήνιο οικονομολόγο και επιχειρηματία Χρήστο Μανιατάκη. Έχοντας πάρει ουσιαστικά το franchise της Levi’s στην Ελλάδα παρήγαγε­ φασόν­ τα ομώνυμα τζιν και για την ελληνική αγορά και για αγορές του εξωτερικού, στις οποίες εξήγαγε μεγάλες ποσότητες κάθε λογής ενδυμάτων.

Η βιομηχανία ενδύματος στην Ελλάδα ήταν ένας κλάδος που άνθισε εντυπωσιακά από το 1960 έως το 1975, έκτοτε όμως παρέμεινε στάσιμος και μετά το 1985 ξεκίνησε η πτώση. Όσο αυξανόταν το εισόδημα του (νέο)Έλληνα τόσο γύριζε την πλάτη του στα ελληνικά προϊόντα, καθώς το ρούχο του έπρεπε να είναι και αποδεικτικό οικονομικού status. Ο πρόσθετος λόγος της κρίσης, που το 1994 πήρε διαστάσεις κατολίσθησης (με 12% πτώση της παραγωγής), ήταν η αδυναμία να ξεπεραστεί ο ανταγωνισμός του φθηνότατου κόστους εργασίας, που διέθεταν χώρες της Άπω Ανατολής, της Ανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανικών χωρών και της Τουρκίας.

Έτσι, τα πράγματα για τη Διεθνή Βιομηχανία Ενδυμάτων ΑΕ δεν ήταν τόσο ευνοϊκά όσο φαίνονταν, ακόμα και όταν πλησίασε τις 500 θέσεις εργασίας. Τα κόστη ήταν πολύ μεγάλα και στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η εταιρία είχε συσσωρεύσει μεγάλου ύψους οφειλές σε 13 ελληνικές και ξένες τράπεζες. Είχε προηγηθεί η διακοπή της συνεργασίας με τη Levi’s, που αποτέλεσε καίριο πλήγμα στη φήμη και τον τζίρο της.

Το 1996 οι πιστώτριες τράπεζες διέκοψαν τη χρηματοδότησή και ένα χρόνο αργότερα η εταιρεία τέθηκε σε καθεστώς εκκαθάρισης. Το υπουργείο Εργασίας είχε απορρίψει αίτημα της εταιρείας για ομαδικές απολύσεις, πράγμα που αποτελούσε προϋπόθεση για τις τράπεζες ώστε να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση. Μελέτη της Bank of America υποστήριζε ότι θα ήταν βιώσιμη αν μείωνε το προσωπικό και σταματούσε τις ζημιογόνες γι’ αυτήν εξαγωγές, παράγοντας προϊόντα μόνο για Ελλάδα και Αλβανία.

Στην προσπάθεια της να κάνει ομαδικές απολύσεις για να επιβιώσει, η εταιρία είχε ζητήσει άδεια από το υπουργείο Εργασίας να ρίξει τον αριθμό των εργαζομένων σε 135, στέλνοντας μαζικά εξώδικα απολύσεων σε πάνω από 250 εργαζόμενους. Τα αιτήματα όμως δεν προχώρησαν, οι τράπεζες έμειναν αμετακίνητες στις θέσεις τους και τελικά συνέβη αυτό που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις: η εταιρεία σε εκκαθάριση και οι εργαζόμενοι σε «ομηρεία».

Σήμερα, τα Levi’s που πωλούνται στην Ελλάδα είναι όλα εισαγόμενα. Ωστόσο, η ιστορία της ελληνικής παραγωγής Levi’s παραμένει μια ενδιαφέρουσα ιστορία επιχειρηματικότητας και μια υπενθύμιση της παγκόσμιας εμβέλειας του εμβληματικού αυτού brand.

Περισσότερες ειδήσεις σήμερα

Δέσποινα Στυλιανοπούλου: Ο μεγάλος έρωτας, ο χωρισμός και το προσκλητήριο γάμου

Μυρμήγκια: Το έξυπνο κόλπο για να απαλλαχθείτε μια για πάντα με 2 κινήσεις

Ζωζώ Σαπουντζάκη: Αποχαιρετά την αγαπημένη της Δέσποινα Στυλιανοπούλου

  • ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ