“Επεσε” το διαδίκτυο με την ανάρτηση μηχανολόγου: “Ανθρώπινο λάθος είναι σαν να λέμε ότι φταίνε οι ανάδρομοι πλανήτες”

επεσε-το-διαδίκτυο-με-την-ανάρτηση-μ-130465

Ενας μηχανολόγος– μηχανικός, ο Γρηγόρης Φαρμάκης, έκανε μια ανάρτηση η οποία έγινε Viral στο Facebook, και  κοινοποιήθηκε από χιλιάδες χρήστες του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης, στην οποία αναφέρεται στην πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, με τη σύγκρουση των τρένων και ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκεται μόνο για ανθρώπινο λάθος.

Τί έγραψε ο μηχανολόγος, Γρηγόρης Φαρμάκης για τα Τέμπη

Όπως έγραψε ο ίδιος για το λεγόμενο, “ανθρώπινο λάθος” που στοίχισε τη ζωή δεκάδων ανθρώπων -κυρίως νέων- στα Τέμπη: “Στην επιστήμη μου και στην δουλειά μου απαγορεύεται από τους κανονισμούς να καταγράψεις το ‘τραγικό ανθρώπινο λάθος’ ως αιτία ενός σοβαρού γεγονότος και να ξεμπερδεύεις. Είσαι υποχρεωμένος να ρωτήσεις ξανά και ξανά, γιατί δεν απετράπη το λάθος, γιατί δεν είχε γίνει αυτό που θα απέτρεπε την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους, κοκ”.

“Εδώ, ενώ τα πτώματα των θυμάτων είναι ακόμα ζεστά και οι μηχανικοί – εμπειρογνώμονες δεν έχουν ξεκινήσει καν την δουλειά τους, ειπώθηκε επισήμως και αρμοδίως ότι ‘όλα δείχνουν πως πρόκειται για τραγικό ανθρώπινο λάθος’. Το οποίο στην επιστήμη μου και στην δουλειά μου, έχει την ίδια διαπιστωτική αξία με το να πεις ότι φταίει η κακιά μας η μοίρα και το ριζικό μας, ή το ότι οι πλανήτες ήταν ανάδρομοι”, σημειώνει ο κ. Φαρμάκης στην ανάρτησή του για τα Τέμπη.

“Είναι σαν να λέμε ότι φταίνε οι πλανήτες”, λέει ο μηχανολόγος Γρηγόρης Φαρμάκης

Ολόκληρη η ανάρτησή του:

Στην επιστήμη μου και στην δουλειά μου απαγορεύεται από τους κανονισμούς να καταγράψεις το “τραγικό ανθρώπινο λάθος” ως αιτία ενός σοβαρού γεγονότος και να ξεμπερδεύεις. Είσαι υποχρεωμένος να ρωτήσεις ξανά και ξανά, γιατί δεν απετράπη το λάθος, γιατί δεν είχε γίνει αυτό που θα απέτρεπε την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους, κοκ. Και για κάθε μια απάντηση που επικαλείται μια αιτία να ξαναρωτάς επίμονα γιατί συνέβη αυτή η αιτία και η αιτία της αιτίας.

Οι γιαπωνέζοι μηχανικοί που είναι πρακτικοί μέσα στην εξαιρετική απλότητα τους, λένε ότι πρέπει να ρωτήσεις πέντε φορές (“five why’s”), να σκάψεις δηλαδή τουλάχιστον πέντε επίπεδα πιο βαθειά κάθε μια αλυσίδα αιτιότητας που θα αναδύεται όσο ρωτάς, για να ανακαλύψεις τι πραγματικά φταίει. Λέγεται root cause analysis, ανάλυση ριζικών αιτίων, είναι τυπική επιστημονική μέθοδος που διδάσκεται στα πολυτεχνεία όλου του πλανήτη, και είναι υποχρεωτική από τους κανονισμούς, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με ασφάλεια ανθρώπων.

Έτσι διαπιστώθηκε όταν έπεσαν τα δύο 737Max ότι η αιτία δεν ήταν το ανθρώπινο λάθος των πιλότων όπως ειπώθηκε αρχικά, ή μετά η δυσλειτουργία του συστήματος ευστάθειας, ή μετά “ανθρώπινο λάθος” των σχεδιαστών του συστήματος ευστάθειας, ή μετά “ανθρώπινο λάθος” των υπεύθυνων που βιάστηκαν να βγάλουν τα αεροπλάνα στον αέρα και πίεζαν τους σχεδιαστές να τελειώνουν κοκ. Κάθε ερώτηση οδηγούσε πιο βαθειά στις αλυσίδες της αιτιότητας μέχρι που έφτασαν στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Boeing και τις συνειδητές αποφάσεις του. Που δεν ήταν “ανθρώπινο λάθος”. Δεν παραιτήθηκε από ευθιξία. Οδηγήθηκε σε παραίτηση γιατί είχε ουσιαστική ευθύνη.

Εδώ, ενώ τα πτώματα των θυμάτων είναι ακόμα ζεστά και οι μηχανικοί – εμπειρογνώμονες δεν έχουν ξεκινήσει καν την δουλειά τους, ειπώθηκε επισήμως και αρμοδίως ότι “όλα δείχνουν πως πρόκειται για τραγικό ανθρώπινο λάθος”. Το οποίο στην επιστήμη μου και στην δουλειά μου, έχει την ίδια διαπιστωτική αξία με το να πεις ότι φταίει η κακιά μας η μοίρα και το ριζικό μας, ή το ότι οι πλανήτες ήταν ανάδρομοι.

Είναι μια πάρα πολύ σωστή τοποθέτηση γιατί ακόμα δεν έχουμε χωνέψει τί έχει συμβεί και ο Πρωθυπουργός μιλάει για τραγικό ανθρώπινο λάθος. Το να είσαι μηχανολόγος μηχανικός μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για επιστήμη που δεν χωρά ο νους ότι προβλεπονται τέτοιου είδους λάθη. Ας περιμένουμε τα πορίσματα από τους εμπειρογνώμονες.

  • ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ