Την ενεργοποίηση του προγράμματος απόκτησης νέων κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό σήμανε η απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ), που συνεδρίασε σήμερα, ενώ το κόστος τους υπολογίζεται στα δύο δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί το τρίτο βήμα για την ανανέωση του στόλου μαζί με την προμήθεια των Belharra από το Πολεμικό Ναυτικό και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, επικρατέστερες θεωρούνται η ιταλική και η γαλλική πρόταση, ενώ υπάρχει και η ολλανδική – ωστόσο είμαστε στην αρχή της διαδικασίας της προμήθειας: Θα ακολουθήσει συνεδρίαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων για το θέμα και στη συνέχεια θα επιληφθεί η Διεύθυνση Εξοπλισμών, που θα διαπραγματευτεί με τους ενδιαφερόμενους, ώστε να αποφασίσει τελικά το ΚΥΣΕΑ.
Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει δεσμεύσει κονδύλια συνολικού ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν για την αγορά τριών κορβετών και την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, ποσό που όμως αναμένεται να αυξηθεί σε βάθος χρόνου, καθώς κατά τη διαδικασία εξέλιξης και των δύο προγραμμάτων εκτιμάται ότι θα εμφανιστούν κρυφά κόστη, τα οποία είναι αδύνατον να προβλεφθούν κατά την έναρξη της διαδικασίας.
Σε ό,τι αφορά την πρόταση της Fincantieri, θεωρείται δελεαστική για την ελληνική πλευρά, δεδομένου ότι προβλέπει τη μεταφορά τεχνογνωσίας αλλά και την κατασκευή των δύο εκ των τριών κορβετών σε ελληνικά ναυπηγεία, συγκεκριμένα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ειδικότερα, οι Ιταλοί έχουν προτείνει στην ελληνική πλευρά η πρώτη κορβέτα να κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της εταιρείας στην Ιταλία και οι υπόλοιπες δύο στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με παράλληλη μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνικής υποστήριξης. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Περίπου αντίστοιχη αναμένεται να είναι και η πρόταση των Γάλλων, οι οποίοι πάντως επιδιώκουν εσχάτως να συνδέσουν την προμήθεια των Gowind με την πορεία υλοποίησης των φρεγατών Belh@rra. Σύμφωνα με πληροφορίες, και η Naval Group σχεδιάζει να προτείνει κάτι ανάλογο σε συνεργασία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μόνο όμως εφόσον έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες εργασίες εκσυγχρονισμού και επέκτασης των δεξαμενών του ελληνικού ναυπηγείου προκειμένου να μπορέσουν να υλοποιηθούν οι σχετικές εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι η Naval Group είχε καταθέσει πρόταση για την απόκτηση τεσσάρων κορβετών Gowind στα 1,7 δισ. ευρώ, τιμή στην οποία περιλαμβάνονταν η ναυπήγηση, ο οπλισμός, η εκπαίδευση των πληρωμάτων και η μετέπειτα υποστήριξη.
Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ
Στην τελική ευθεία βρίσκεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200HN, για το οποίο έχουν ήδη δεσμευτεί περίπου 500 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τους πρόκειται να αναλάβει η γερμανική κοινοπραξία των εταιρειών ThyssenKrupp Marine Systems και Τhales Nederland. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2023, με τα δύο πρώτα πλοία να εισέρχονται για εκσυγχρονισμό και ακολούθως να παραδίδονται δύο έτη μετά.
Σύμφωνα με τους επιτελείς του ΓΕΝ, πάντως, και εξαιτίας της αύξησης των τιμών στις πρώτες ύλες αλλά και επειδή όσο θα προχωρά το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών, θα προκύπτουν συνεχώς και επιπλέον προβλήματα σε συστήματα τα οποία θα πρέπει να αντικατασταθούν, το τελικό κόστος της αναβάθμισης των τεσσάρων ΜΕΚΟ ενδέχεται, σε βάθος χρόνου, να αγγίξει ακόμη και το 1 δισ. ευρώ.
Από εκεί και πέρα, και ανάλογα με τις δημοσιονομικές εξελίξεις, το Πολεμικό Ναυτικό μας έχει και άλλα όπλα προς εκσυχρονισμό, όπως τα υποβρύχια. Πλην όμως, όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, πρέπει να υπάρξει μια ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Αυτός είναι και ο λόγος που μπήκε φρένο στους σχεδιασμούς για επιχειρησιακή αναβάθμιση του Στρατού Ξηράς, καθώς απαιτούνται μόνιμες δημοσιονομικές εφεδρείες εν όψει της πολύ δύσκολης συνέχειας, αλλά και της εκλογικής χρονιάς που έρχεται γεμάτη αβεβαιότητες.
Ηταν καιρός πια να κάνουν αυτά τα βήματα στον εξοπλισμό τους και το πολεμικό ναυτικό αλλά και η πολεμική αερόπορία όπως είδαμε με τα Rafale.