Με 1 απλή αίτηση το πήρες: «Έσκασε» επίδομα με 1.437€ «ζεστά» στο χέρι – Αναλυτικά οι δικαιούχοι κι οι ημερομηνίες

με-1-απλή-αίτηση-το-πήρες-έσκασε-επίδ-176989

Οι ασφαλισμένοι που έχουν απασχοληθεί σε συγκεκριμένο (κρίσιμο) χρονικό διάστημα ως ξεναγοί, είναι δυνατόν να λάβουν τακτική επιδότηση ανεργίας με ιδιαίτερους όρους που ρυθμίζονται από την ΥΑ 34061/12.11.99.

Προϋποθέσεις

Η Τακτική Επιδότηση Ανεργίας της ειδικής κατηγορίας των Ξεναγών, χορηγείται, εφόσον οι αιτούντες:

  • έχουν την ιδιότητα του ξεναγού κατά τον χρόνο της επιδότησης (διαθέτουν δηλ. δελτίο ταυτότητας για επαγγελματίες ξεναγούς)
  • έχουν πραγματοποιήσει εκατό (100) τουλάχιστον πλασματικές ημέρες ασφάλισης στον κλάδο κατά το προηγούμενο της παροχής ημερολογιακό έτος (κρίσιμο χρονικό διάστημα)
  • το ετήσιο ατομικό εισόδημά τους (όχι οικογενειακό) από μισθωτές υπηρεσίες κατά το προηγούμενο της επιδότησης φορολογικό έτος δεν υπερβαίνει συγκεκριμένο ύψος, το οποίο κάθε έτος προσαυξάνεται κατά 293,47€. Για το φορολογικό έτος 2022 το όριο εισοδήματος ανέρχεται σε 18.782,10 €
  • έχουν την ιδιότητα του ανέργου κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για επιδότηση (δεν απασχολούνται σε άλλον εργοδότη, δεν αυτοαπασχολούνται, είναι ικανοί και διαθέσιμοι στην αγορά εργασίας), χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση εντύπου λύσης/λήξης της εργασιακής σχέσης, διότι ο ΕΟΤ υπέχει έναντι του e-ΕΦΚΑ υποχρεώσεις εργοδότη απέναντί τους και τους ασφαλίζει με τρόπο πλασματικό

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων

Οι αιτήσεις υποβάλλονται, αφού έχει εκδοθεί Δελτίο Ανεργίας, κατά το διάστημα από 1η Νοεμβρίου έως 28 (29) Φεβρουαρίου κάθε έτους στην Υπηρεσία ΚΠΑ2 της ΔΥΠΑ του τόπου κατοικίας των ενδιαφερομένων. Από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εξαρτάται η ημερομηνία έναρξης της επιδότησης.

Διαδικασία υποβολής

Κατά την υποβολή της αίτησης ο άνεργος:

  • ενημερώνεται για τις προϋποθέσεις της επιδότησης και για τον σκοπό της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων του
  • ενημερώνεται για τις υποχρεώσεις του κατά τη διάρκεια της επιδότησής του, συνυποβάλλοντας Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/86 ότι έλαβε γνώση αυτών
  • δηλώνει τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο είναι πρώτος δικαιούχος, όπου θα πιστώνονται τα επιδόματά του
  • συνυποβάλλει συγκεκριμένα δικαιολογητικά

Με την οριστική υποβολή της αίτησης ο άνεργος λαμβάνει αντίγραφο αυτής στο οποίο καταγράφεται συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο έχει την υποχρέωση να δηλώσει αυτοπροσώπως την παρουσία του στη ΔΥΠΑ. Το διάστημα αυτό αποτυπώνεται και στις e-services ΔΥΠΑ.

Μεταφορά επιδότησης

Μετά την υποβολή της αίτησής τους οι ασφαλισμένοι είναι δυνατόν να υποβάλουν αίτηση μεταφοράς σε άλλη Υπηρεσία ΚΠΑ2, εφόσον αλλάζουν τόπο κατοικίας, με απαραίτητα δικαιολογητικά τα αποδεικτικά της νέας κατοικίας. Με την υποβολή της αίτησης μεταφοράς η νέα Υπηρεσία ΚΠΑ2 είναι πλέον αρμόδια για τα θέματα της επιδότησης των ασφαλισμένων (προσκόμιση δικαιολογητικών, παραλαβή απόφασης κ.ο.κ).

Επεξεργασία αίτησης από την Υπηρεσία – Δικαιολογητικά

Μετά την κατάθεση της αίτησης ξεκινά η επεξεργασία της από την Υπηρεσία και η ένταξη στην επιδότηση βάσει των εξής στοιχείων:

Δικαιολογητικά

  • 1. Δελτίο ταυτότητας για επαγγελματίες ξεναγούς
  • 2. Ασφαλιστικό βιβλιάριο (ΔΑΤΕ) προηγούμενου έτους
  • 3. Αριθμός Καταθετικού Λογαριασμού (ΙΒΑΝ) στον οποίο ο ασφαλισμένος είναι πρώτος δικαιούχος
  • 4. Εκκαθαριστικό Σημείωμα αρμόδιας Δ.Ο.Υ. του προηγούμενου της αίτησης φορολογικού έτους
  • 5. Στοιχεία εισοδήματος μη μισθωτής απασχόλησης (επιχειρηματική δραστηριότητα)

Ο Αριθμός Καταθετικού Λογαριασμού (ΙΒΑΝ) προσκομίζεται μόνο αν δεν έχει δηλωθεί στο παρελθόν ή αν έχει αλλάξει.

Εκκρεμότητες

Στην περίπτωση που κατά την εξέταση της αίτησης η Υπηρεσία δεν εντοπίζει τα απαιτούμενα στοιχεία που αναζητεί αυτεπαγγέλτως ή διαπιστώνει ότι χρειάζονται επιπλέον δικαιολογητικά, επικοινωνεί με τους ασφαλισμένους για να τα προσκομίσουν εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών. Αν οι ασφαλισμένοι δεν ανταποκριθούν, η Υπηρεσία προβαίνει στην έκδοση απορριπτικής απόφασης μετά την παρέλευση 3μηνου από της ενημερώσεως, εκτός εάν υπάρχει αντικειμενική αδυναμία προσκόμισης των δικαιολογητικών, για την οποία δεν ευθύνονται οι ασφαλισμένοι.

Έκδοση απόφασης

Κατόπιν της επεξεργασίας της αίτησης εκδίδεται απόφαση από την Υπηρεσία είτε εγκριτική είτε απορριπτική, την οποία ο ασφαλισμένος παραλαμβάνει από την Υπηρεσία στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται (όπου την υπέβαλε αρχικά ή την μετέφερε), ενώ η απόφαση εμφανίζεται και στις e-services ΔΥΠΑ.

Στην εγκριτική απόφαση καταγράφονται:

  • το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο άνεργος έχει την υποχρέωση να δηλώσει την παρουσία του στη ΔΥΠΑ
  • η διάρκεια της επιδότησης
  • το ύψος της επιδότησης

Αυτοπρόσωπη δήλωση παρουσίας

Δήλωση παρουσίας είναι η αυτοπρόσωπη υποβολή μιας υπεύθυνης δήλωσης από τον άνεργο για την πλήρωση των προϋποθέσεων επιδότησης, όπως είχε δηλωθεί και κατά την κατάθεση της αίτησής του.

Η δήλωση παρουσίας:

  • υποβάλλεται τον τρίτο μήνα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης (μήνας παρουσίας)
  • ο μήνας παρουσίας αποτυπώνεται στην αίτηση, στην εγκριτική απόφαση και στις e-services ΔΥΠΑ.
  • γίνεται από όλους τους ασφαλισμένους πολίτες είτε έχει εγκριθεί η επιδότησή τους είτε παραμένει σε εκκρεμότητα
  • συνδέεται με την ομαλή καταβολή των επιδομάτων του ανέργου, καθώς αν δεν δηλωθεί η παρουσία, γίνεται στέρηση του επιδόματος που αντιστοιχεί στον μήνα παρουσίας
  • εξασφαλίζει την αυτόματα ανανέωση του δελτίου ανεργίας
  • παύει να αποτελεί υποχρέωση, όταν εκδοθεί απορριπτική απόφαση επί της αιτήσεως.
  • ως διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή. Οι ασφαλισμένοι προσέρχονται στις Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ, δηλώνουν την πλήρωση των προϋποθέσεων επιδότησης και υπογράφουν και τη σχετική ΥΔ

Ωστόσο, όσο διαρκούν τα έκτακτα περιοριστικά μέτρα του κορωνοϊού η δήλωση παρουσίας γίνεται μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της ΔΥΠΑ με την επιβεβαίωση ανάγνωσης του κειμένου της ΥΔ. Σε περίπτωση παρέλευσης του μήνα παρουσίας, η ηλεκτρονική της δήλωση δεν είναι δυνατή.

Έναρξη επιδότησης

Αν η αίτηση υποβληθεί κατά το διάστημα από 01.11 έως 31.12, η επιδότηση έχει ως ημερομηνία έναρξης την 01.12.

Αν η αίτηση υποβληθεί από τη 01.01 έως την 28(29).02, η επιδότηση έχει ως ημερομηνία έναρξης την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.

Η διάρκεια της επιδότησης κυμαίνεται από δύο (2) έως τρεις (3) μήνες, αναλόγως του αριθμού ημερών εργασίας του προηγούμενου της επιδότησης ημερολογιακού έτους.

Η ημερομηνία λήξης της επιδότησης δεν μπορεί να είναι μεταγενέστερη από την 28 (29) Φεβρουαρίου.

Διάρκεια – Ποσό Επιδότησης

Η διάρκεια της επιδότησης των ξεναγών εξαρτάται:

  • από τον αριθμό ημερών εργασίας που έχουν πραγματοποιηθεί στο κρίσιμο χρονικό διάστημα
  • από τον αριθμό των ημερησίων επιδομάτων που έχουν λάβει εντός της προηγούμενης τετραετίας από την έναρξη της επιδότησης για την οποία υποβάλλουν αίτηση, τα οποία δεν πρέπει να είναι πάνω από τετρακόσια (400).

Με βάση τα παραπάνω η διάρκεια της επιδότησης κυμαίνεται από δύο (2) έως τρεις (3) μήνες, όταν δεν υπάρχει επιδότηση εντός της τετραετίας. Εάν εντός της τετραετίας οι ξεναγοί έχουν επιδοτηθεί, αλλά έχουν λάβει λιγότερα από τετρακόσια (400) ημερήσια επιδόματα, δικαιούνται να επιδοτηθούν για τον υπόλοιπο αριθμό ημερησίων επιδομάτων μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου ορίου των τετρακοσίων (400) ημερησίων επιδομάτων.

Η επιδότηση καταβάλλεται από τον Δεκέμβριο έως τον Φεβρουάριο [01.12 έως 28 (29).02] κάθε έτους ως εξής:

  • το βασικό ημερήσιο επίδομα ανεργίας ανέρχεται στα 19,16 €
  • για κάθε πλήρη μήνα επιδότησης καταβάλλονται είκοσι πέντε (25) ημερήσια επιδόματα
  • δεν καταβάλλονται προσαυξήσεις λόγω προστατευομένων μελών
  • οι δικαιούχοι στην Ειδική Κατηγορία των Ξεναγών δεν δικαιούνται οικονομικές ενισχύσεις (δώρα) Χριστουγέννων και Πάσχα

Καταβολή επιδότησης

  • τα μηνιαία επιδόματα καταβάλλονται «δεδουλευμένα», δηλαδή από την επομένη της λήξης τους
  • κάθε μηνιαίο επίδομα πιστώνεται αυτόματα στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει δηλώσει ο δικαιούχος, εφόσον αυτός έχει πραγματοποιήσει εμπρόθεσμη δήλωση παρουσίας
  • η πίστωση των μηναίων επιδομάτων γίνεται μια φορά την εβδομάδα και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη ημέρα αυτής (Παρασκευή)
  • με την αίτησή του ο ασφαλισμένος κατοχυρώνει την πληρωμή των δύο (2) πρώτων μηνιαίων επιδομάτων του χωρίς άλλη ενέργεια

Υποχρέωση του ανέργου για ενημέρωση της Υπηρεσίας – Αναστολή – Διακοπή

Ο επιδοτούμενος είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει την αρμόδια Υπηρεσία της ΔΥΠΑ, αν συντρέξει λόγος απώλειας της ιδιότητας του ανέργου κατά τη διάρκεια της επιδότησής του, ούτως ώστε αναλόγως αυτή να σταματά προσωρινά (να αναστέλλεται) ή να διακόπτεται οριστικά.

Α. η επιδότηση αναστέλλεται λόγω:

  • απασχόλησης
  • ασθένειας ή ανικανότητας για εργασία,
  • στράτευσης,
  • άσκησης ελεύθερου επαγγέλματος ή επιχειρηματικής δραστηριότητας
  • αναχώρησης στο εξωτερικό, για διάστημα μεγαλύτερο των είκοσι (20) συνεχόμενων ή σποραδικών ημερών κατά τη διάρκεια του ίδιου έτους ή συνεχόμενων κατά τη διάρκεια δύο διαδοχικών ετών
  • φυλάκισης ή διοικητικής κράτησης
  • πρακτικής άσκησης
  • κατάρτισης (υπό προϋποθέσεις)
  • λήξης άδειας διαμονής και εργασίας (για περιπτώσεις αλλοδαπών επιδοτουμένων) ή
  • οποιουδήποτε άλλου λόγου εξαιτίας του οποίου παύει να είναι διαθέσιμος για απασχόληση στην αγορά εργασίας

Β. Η επιδότηση διακόπτεται λόγω:

  • 1. συνταξιοδότησης εξ ιδίου δικαιώματος
  • 2. θανάτου
  • 3. οριστικής ανικανότητας για εργασία
  • 4. ταυτόχρονης απασχόλησης και επιδότησης

Η ενημέρωση της Υπηρεσίας για την ύπαρξη λόγου αναστολής ή διακοπής των περιπτώσεων Β.1-3 της επιδότησης:

1. πρέπει να γίνει εντός οκτώ (8) εργάσιμων ημερών από την ημέρα που προκύπτει ο λόγος αναστολής ή διακοπής της επιδότησης, και σε κάθε περίπτωση πριν από τη λήξη του μήνα επιδότησης. Το ποσό της χρηματικής διαφοράς που μπορεί να προκύπτει από την τελευταία πληρωμή του ασφαλισμένου μέχρι την ημερομηνία αναστολής ή διακοπής των περιπτώσεων Β.1-3 της επιδότησης δεν χάνεται, αλλά καταβάλλεται στον τραπεζικό λογαριασμό του ασφαλισμένου.

Η έγκαιρη ενημέρωση της Υπηρεσίας για την αναστολή/διακοπή της επιδότησης και η μη είσπραξη επιδομάτων σε διάστημα που έπρεπε να έχει ανασταλεί ή διακοπεί η επιδότηση είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί:

  • Στην περίπτωση παράλληλης επιδότησης και απασχόλησης (είτε μισθωτής είτε μη μισθωτής), η επιδότηση διακόπτεται.
  • Το ποσό που έχει εισπραχθεί, σε διάστημα που η επιδότηση έπρεπε να έχει ανασταλεί ή διακοπεί πρέπει να επιστραφεί από τον ασφαλισμένο στη ΔΥΠΑ.

2. γίνεται με οποιονδήποτε τρόπο από τον ίδιο τον ασφαλισμένο ή από αντιπρόσωπο αυτού (με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κ.ο.κ.) Στη συνέχεια (ή ταυτόχρονα) πρέπει να ακολουθήσει η προσκόμιση των σχετικών παραστατικών, όταν αυτά δεν είναι δυνατόν να αναζητηθούν αυτεπαγγέλτως (π.χ. βιβλιάριο ασθενείας, βεβαίωση Στρατιωτικής Υπηρεσίας, αεροπορικό εισιτήριο κ.λπ).

Συνέχιση της επιδότησης

Αν η επιδότηση του ξεναγού έχει ανασταλεί για οποιονδήποτε λόγο, είναι δυνατόν να συνεχιστεί στην περίπτωση που πάψει να υφίσταται ο λόγος αναστολής, εφόσον η σχετική αίτηση υποβληθεί μέχρι την 28 (29).02 του έτους επιδότησης, με ημερομηνία λήξης που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 28 (29).02 του έτους επιδότησης. Σε περίπτωση διακοπής η επιδότηση δεν συνεχίζεται.

Επιδότηση Ξεναγών στην κατηγορία των Κοινών Ανέργων

Στην περίπτωση που κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα του προηγούμενου από την επιδότηση έτους ο ασφαλισμένος έχει πραγματοποιήσει ημέρες εργασίας και ως ξεναγός και σε άλλη απασχόληση, όταν οι ημέρες εργασίας της άλλης απασχόλησης είναι περισσότερες από αυτές στο επάγγελμα του ξεναγού, επιδοτείται στην κατηγορία των κοινών ανέργων (με προσμέτρηση και των πλασματικών ημερών εργασίας που αντιστοιχούν στην απασχόληση του ξεναγού), εφόσον πληρούνται οι διατάξεις περί τακτικής επιδότησης ανεργίας, με τη μόνη διαφορά ότι σε αυτή την περίπτωση η επιδότηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τους πέντε (5) μήνες.

  • ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ