Στέκονται μπροστά στις βιτρίνες πολύ διστακτικοί. Η ακρίβεια που δοκιμάζει τα ελληνικά νοικοκυριά είναι η αιτία που οι πολίτες βάζουν στην άκρη καταναλωτικές συνήθειες χρόνων και προτάσσει την κάλυψη των σοβαρών οικονομικών υποχρεώσεων.
Έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει μάλιστα ότι το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνει ότι αναβάλλει τις προσωπικές του αγορές έχει αυξηθεί κατά τη διάρκεια του έτους, καθώς ενώ στην προηγούμενη μέτρηση του Απριλίου έφτανε το 75%, στην πιο πρόσφατη – την περίοδο από 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022- αγγίζει το 83%.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η αυξητική αυτή τάση αποτυπώθηκε κατά τη χρονική περίοδο κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Άλλωστε σύμφωνα με τα στοιχεία των εκπροσώπων του λιανεμπορίου παρατηρήθηκε επιφυλακτικότητα των Ελλήνων καταναλωτών στις αγορές προϊόντων ένδυσης και υπόδησης και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων θερινών εκπτώσεων με τον όγκο των πωλήσεών τους να περιορίζεται κατά -18% και τον τζίρο κατά -13%.
Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 44% των καταναλωτών αποφεύγει να προχωρά σε αγορές, προκειμένου να έχει χρήματα σε μία περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η ενώ καταγράφηκε και την προηγούμενη περίοδο της υγειονομικής κρίσης, σήμερα εμφανίζεται αρκετά εντονότερα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία.
Σε ποσοστό 27% τέλος, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι πλέον μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι σε σχέση με την περίοδο πριν από την ενεργειακή κρίση, περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο τις εξόδους για φαγητό καθώς και τις δαπάνες για παραγγελίες dlivery.
Ο χειμώνας που έρχεται προμηνύεται ιδιαίτερα δύσκολος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις με την ακρίβεια να μη φαίνεται να υποχωρεί τουλάχιστον για το επόμενο χρονικό διάστημα.